Η διεξαγωγή της τοπικής Διάταξης Agenda 21 στον δήμο Νέας Σμύρνης

 

Η υλοποίηση του προγράμματος για την εφαρμογή της Τοπικής Διάταξης Agenda 21, γίνεται με συνεργασία του Δήμου Νέας Σμύρνης με την ΜΚΟ ΚΑΜΕ[1]. Αφετηρία της συνεργασίας αποτελεί η μελέτη[2] του μετακαλούμενου στο Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ) ειδικού ερευνητή από την Γερμανία για θέματα ΑΑ (Αειφόρου Ανάπτυξης) και Ατζέντα 21 κ. Δρ. Γεώργιου Τσακαλίδη.

Η Συνεργασία σε επίπεδο ενημέρωσης και ανταλλαγής εμπειριών είναι δεδομένη (μέσω του κ. Τσακαλίδη) με φορείς όπως το European Sustainable Cities and Towns Campaign (Δίκτυο Αειφορικών Πόλεων) όπως και με το International Council for Local Environmental Initiatives (ICLEI)[3], που μαζί με άλλα δίκτυα τοπικών φορέων τύπου Ατζέντα 21 ιδιαίτερα στην Γερμανία, στηρίζει και προωθεί την εφαρμογή της AΑ.

 

Στόχος της συγκεκριμένης προσπάθειας στην διεξαγωγή της διαδικασίας της τοπικής διάταξης 21 στο Δήμο Νέας Σμύρνης είναι η απαρχή της εφαρμογής της Αειφόρου Ανάπτυξης μέσω της συνεργασίας με την πολιτική και διοικητική εκπροσώπηση του Δήμου Νέας Σμύρνης και προπαντός με την συμμετοχή των δημοτών και της τοπικής κοινωνίας, που αποτελεί και τον κεντρικό κανόνα κάθε Ατζέντας 21.

Το ζητούμενο στην τελική ευθεία της εφαρμογής της Ατζέντα 21 στο δήμο Νέας Σμύρνης είναι η συμμετοχή, η (συν)διαχείριση και μέσω αυτών η απόκτηση ευθύνης για το κοινωνικό σύνολο. θα πρέπει από κοινού να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στις προτάσεις που θα προκύψουν ανά θεματική ενότητα τόσο σε επίπεδο μέτρου, καθώς και στις εναλλακτικές δυνατότητες τυχόν ένταξης των προτάσεων σε επιχειρησιακά προγράμματα, που αφ’ ενός είναι συμβατές και εντάσσονται στους γενικότερους στόχους του δήμου αφ’ ετέρου συγκροτούν ένα ενιαίο και ολοκληρωμένο Σχέδιο Δράσης για τη Αειφόρο (Αστική) Ανάπτυξη του Δήμου της Νέας Σμύρνης. Αυτός ο δεύτερος στόχος που αφορά στην ολοκλήρωση της στρατηγικής της Ατζέντα 21, ανεξάρτητα από το γεγονός της τελικής συγκρότησης ενός ειδικού επιχειρησιακού προγράμματος ή όχι, αποτελεί από μόνος του έναν κεντρικό άξονα στην προσπάθεια της πρακτικής εφαρμογής.

 

Ο Δήμος Νέας Σμύρνης δείχνει να βρίσκεται ήδη πριν την διεξαγωγής της Ατζέντα 21 σε προβληματισμό για την εφαρμογή, αν όχι ολικών, τουλάχιστον σίγουρα επιμέρους πρακτικών που άπτονται ζητημάτων της Τοπικής Διάταξης για την ΑΑ.[4] Έτσι το συγκροτημένο πρόγραμμα του Δήμου που φαίνεται να εφαρμόζεται, ιδιαίτερα όσων αφορά στην προσπάθεια εμπέδωσης του - ίσος μοναδικού συμμετοχικού - προϋπολογισμού σε Δήμο στην ελληνική επικράτεια, έρχεται μέσω της διεξαγωγής της Τοπικής Διάταξης Local Agenda 21 να αποκτήσει μεθοδολογικό υπόβαθρο και να γίνει πράξη συμμετοχής και (συν)ευθύνης με προοπτική μακροχρόνιας και συνεχής συνεργασίας.

 

Επίκαιρα Θέματα θα έπρεπε όμως επίσης να είναι σε έναν προγραμματισμό για την ΑΑ, όπως

§  η αναζήτηση επεξεργασίας ολοκληρωμένων μεθόδων και συστημάτων για την εφαρμογή της οικιακής κομποστοποίησης απορριμμάτων στην βάση της παραγωγής, δηλ. στα νοικοκυριά και στα καταστήματα της Νέας Σμύρνης,

§  Η Θέσπιση Ζωνών Οικιστικού Ελέγχου (ΖΟΕ) με αποκλειστικές χρήσεις τις οικιστικές, πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες.

§  Η Υλοποίηση προγράμματος φύτευσης προαυλίων χώρων όλων των σχολείων της Νέας Σμύρνης.

§  Η Θέσπιση περιβαλλοντικών όρων δόμησης με αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου (σχετικά με στάθμευση, φύτευση, αποκατάσταση περιβάλλοντος χώρου, κ.ά) και αυστηρός έλεγχος τήρησής τους.

§  Η Διαμόρφωση ολοκληρωμένου σχεδίου για την ορθολογική χρήση ηλεκτρισμού και την εξοικονόμηση ενέργειας, τόσο στο Δημαρχείο όσο και σε όλα τα δημοτικά κτίρια και τις δημοτικές συγκοινωνίες.

 

 

 

 



[1] ΚΑΜΕ= Κέντρο για την Ανάπτυξη της Μεσογείου

[2] Η Μελέτη αφορούσε στην ανάλυση της κατάστασης της ΑΑ και της Ατζέντα 21 στον Ελλαδικό χώρο και στην ανάπτυξη μιας «Στρατηγικής για την εφαρμογή της Ατζέντα 21 ως εργαλείο μιας νέου τύπου βιώσιμης ανάπτυξης στην Ελλάδα του 21. αιώνα»

[3] Το 1992 το ICLEI έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διατύπωση του Κεφαλαίου 28 της Agenda 21 (στο συνέδριο του ΟΗΕ στο Ρίο) και στην εντολή που δόθηκε στην Τοπική Αυτοδιοίκηση να προχωρήσει στην εφαρμογή της  Local Agenda  21

[4] ¨Όπως π.χ., αφορά στον περιορισμό του όγκου των οικιακών απορριμμάτων μέσω της παράλληλης εφαρμογής της πολιτικής πρακτικής. Από την οποία διαφαίνεται μια έντονη δραστηριότητα και ευαισθητοποίηση του Δήμου, που προσπαθεί να βρει λύσεις και πέραν των στενών και μη αρκούντων νομοθετικών περιβαλλοντικών επιταγών.  

Ατζέντα 21
Ατζέντα 21
H έννοια
Η Αειφόρος Ανάπτυξη
Οι Στόχοι
Ιστορικά Βήματα
Τοπική κοινωνία
Νέα Σμύρνη
Νέα Σμύρνη
Δήμος Νέας Σμύρνης
Ατζέντα 21 στον Δήμο
Από την Ανάλυση στην Αειφορία
Από την ομαδική εργασία στην αειφορική πράξη
Συμμετέχοντες
Εργαλεία
Εργαλεία
Forum
Hλ. Ψηφοφορίες
Links
Νέα
Διαχείριση γνώσης
 Αρχική σελίδα